Salta al contingut
jurisprudència.ad
Plataforma
Compliment
Lleis Andorra
Reglaments
Eines
Observatori
Recursos
Llista d'espera
  1. Lleis d'Andorra
  2. /
  3. Llei de bases de l'ordenament tributari
  4. /
  5. Article 43

Article 43: Sistema d’estimació indirecta

Vigent
Llei de bases de l'ordenament tributari·6 versions des de 2015
Navegar la lleiBuscar sentències
Versions (1)

Versions (navegació mòbil)

És l'única versió disponible.

  1. Vigent16/11/2017 → actualitatNorma modificadora: absent del corpus · Referència BOPA: absent del corpus

Versions (navegació d'escriptori)

És l'única versió disponible.

  1. Vigent16/11/2017 → actualitatNorma modificadora: absent del corpus · Referència BOPA: absent del corpus
1. El sistema d’estimació indirecta de la base de tributació s’empra, com a sistema subsidiari del de determinació directa, per mesurar o quantificar aquesta base en els supòsits de manca de presentació de declaracions, autoliquidacions o documents o d’inexistència de dades, llibres o de registres comptables o en qualsevol altre cas d’impossibilitat de determinació directa fonamentada per l’Administració.
2. Les bases o els rendiments es determinen mitjançant l’aplicació de qualsevol dels mètodes següents, indistintament o conjuntament:
a) Aplicació de dades i d’antecedents disponibles que siguin rellevants a l’efecte.
b) Utilització d’elements indiciaris que acreditin indirectament l’existència de béns, drets o rendes, ingressos, vendes, costos i rendiments que siguin típics del sector econòmic, ateses les circumstàncies de cada obligat tributari i de la seva situació específica.
c) Valoració de magnituds, índexs, mòduls o dades que concorrin en els obligats tributaris, segons les dades que es posseeixin en supòsits similars o equivalents.
3. Les bases determinades per aquest mètode requereixen d’una motivació especialment referida a les causes determinants per a l’aplicació del mètode d’estimació indirecta i la justificació dels mitjans elegits per a la determinació de les bases; que poden ser rebatudes per l’obligat tributari mitjançant les proves corresponents. No és admissible l’aportació de proves relatives a la comptabilitat si aquesta no ha estat aportada en el procediment d’inspecció.

Vols veure les sentències que citen aquest article?

Uneix-te a la llista d'espera
Article 42: Sistema de determinació objectivaArticle 44: Base de liquidació

Font: Portal Jurídic d'Andorra · Dades actualitzades el 8 d’octubre del 2026

jurisprudència.ad·Article 43: Llei de bases de l'ordenament tributari
Navegar la llei·Totes les lleis·© 2026 Jurisprudència.ad

Articles relacionats

  • Art. 42Sistema de determinació objectiva
  • Art. 44Base de liquidació
  • Art. 41Sistema de determinació directa
  • Art. 45Tipus de gravamen
  • Art. 40Base de tributació

Llei de bases de l'ordenament tributari

Art. 43Art. 42Art. 44Art. 41Art. 45Art. 40