Salta al contingut
jurisprudència.ad
Plataforma
Compliment
Lleis Andorra
Reglaments
Eines
Observatori
Recursos
Llista d'espera
  1. Lleis d'Andorra
  2. /
  3. Llei de l'IRPF
  4. /
  5. Article 42

Article 42: Imputació de rendes

Vigent
Llei de l'IRPF·14 versions des de 2014
Navegar la lleiBuscar sentències
Versions (1)

Versions (navegació mòbil)

És l'única versió disponible.

  1. Vigent16/11/2017 → actualitatNorma modificadora: absent del corpus · Referència BOPA: absent del corpus

Versions (navegació d'escriptori)

És l'única versió disponible.

  1. Vigent16/11/2017 → actualitatNorma modificadora: absent del corpus · Referència BOPA: absent del corpus
1. Els ingressos i les despeses que determinen les rendes que cal incloure en la base de tributació s’imputen al període impositiu que correspongui, amb caràcter general, d’acord amb els criteris següents:
a) Les rendes del treball i del capital s’imputen al període impositiu en què resultin exigibles, o en el del seu cobrament si aquest cobrament és anterior.
b) Les rendes d’activitats econòmiques s’imputen d’acord amb la normativa del Pla general de comptabilitat.
c) Els guanys i les pèrdues de capital s’imputen al període impositiu en què tingui lloc l’alteració patrimonial.
2. Sense perjudici del que estableix el punt anterior, en els casos que s’indiquen a continuació les rendes s’imputen al període impositiu que corresponguin d’acord amb els següents criteris especials:
a) Quan no s’ha satisfet la totalitat o part d’una renda per trobar-se pendent de resolució judicial el dret a la seva percepció o la seva quantia, els imports no satisfets quan la resolució judicial sigui ferma.
b) Quan per circumstàncies justificades no imputables a l’obligat tributari, els rendiments del treball es perceben en períodes impositius diferents als quals eren exigibles, al període en què s’han percebut.
c) Quan es tracti d’operacions a terminis o amb preu ajornat, l’obligat tributari pot imputar la renda a mesura que s’efectuïn els cobraments corresponents. Es consideren operacions a termini o amb preu ajornat quan el seu preu es percebi, totalment o parcialment, mitjançant pagaments successius o mitjançant un sol pagament, sempre que el període transcorregut entre el lliurament i el venciment de l’últim o únic termini sigui superior a l’any. En cas que es produeixi l’endós, el descompte o el cobrament anticipat dels imports ajornats, s’entén obtinguda, en aquell moment, la renda pendent d’imputació. El que preveu aquest apartat s’aplica sigui quina sigui la manera com, en el seu cas, s’hagin comptabilitzat els ingressos i les despeses corresponents a les rendes afectades.
3. Quan l’obligat tributari perdi aquesta condició per canvi de residència fiscal o es produeixi la seva defunció, totes les rendes pendents d’imputació s’integren en la base de tributació corresponent a l’últim període impositiu en què s’hagi de declarar per aquest impost.

Vols veure les sentències que citen aquest article?

Uneix-te a la llista d'espera
Article 41: Meritació de l’impostArticle 43: Tipus de gravamen

Font: Portal Jurídic d'Andorra · Dades actualitzades el 8 d’octubre del 2026

jurisprudència.ad·Article 42: Llei de l'IRPF
Navegar la llei·Totes les lleis·© 2026 Jurisprudència.ad

Articles relacionats

  • Art. 41Meritació de l’impost
  • Art. 43Tipus de gravamen
  • Art. 40Període impositiu
  • Art. 44Quota de tributació
  • Art. 39Reduccions per aportacions a instruments de previsió social i pensions compensatòries

Llei de l'IRPF

Art. 42Art. 41Art. 43Art. 40Art. 44Art. 39